Caisele: fructele vedeta ale verii

Caisele: fructele vedeta ale verii
  calendar_month        
Fruct de vara, caisa este bogata in antioxidanti care ne protejeaza celulele.

Originara din China si introdusa in Europa de Alexandru cel Mare, caisa s-a raspandit in bazinul mediteranean prin intermediul arabilor. Spaniolii au propagat-o apoi in Lumea Noua.

Un scut contra radicalilor liberi

Caisa contine trei nutrimente antioxidante care protejeaza organismul de atacul radicalilor liberi. In fruntea lor se afla beta-carotenul, precursor al vitaminei A, care le si confera caiselor culoarea sa frumoasa portocalie. Beta-carotenul se gaseste din plin in caise: 1.5 mg/ 100 g, reusind astfel ca 2 caise proaspete (120 g) sa acopere 85% din aportul zilnic recomandat.

Caisa ne furnizeaza de asemenea doua vitamine antioxidante: vitamina C (7 mg/ 100 g) si vitamina E (0.7 mg/ 100 g). Acest fruct contine si vitamine din amilia B-urilor: B1, B2, B3.

Un cocktail de minerale

Caisa este un fruct remineralizant. Ea contine:

potasiu (315 mg/ 100 g) care ajuta la restabilirea echilibrului hidric al organismului;

calciu (16 mg/ 100 g), indispensabil bunei sanatati a oaselor;

magneziu (11 mg/ 100 g), cu efect anti-stres;

sulf (6 mg/ 100 g), care participa la asimilarea proteinelor;

fier (0.4 mg/ 100 g), anti-anemic.

Fibre usoare si energie

Caisa este un fruct usor de digerat. De-abia coapta, ea contine 2.1 g/ 100 g fibre usoare (pectine). Acestea echilibreaza usor tranzitul intestinal, fara sa irite mucoasa digestiva. Atunci cand este foarte coapta, caisa este foarte racoritoare datorita continutului mare in apa, 85%.

Din punct de vedere energetic, caisa uscata este campioana, cu 39 g/100 g de glucide si 204 kcal/100 g. Caisa proaspata contine in schimb doar 10 g /100 g de glucide si 47 kcal/100 g.

De retinut

Cum caisa este un fruct fragil, ea este adesea cultivata folosindu-se multe produse chimice (pesticide, sulfiti), pentru a-i creste randamentul si perioada de pastrare.

Aceste produse chimice se gasesc in cantitati mari mai ales in fructul uscat. Acestea sunt adesea tratate cu un conservant, dioxidul de sulf (E220), care poate sa dea dureri de cap si greturi.

Pentru a profita din plin de calitatile nutritionale ale caisei fara sa ai parte si de inconveniente, cumpara mai bine produsele taranilor.

Recomandari

Newsletter Ele.ro

tristete
  • person

    "Cultura"

Blog Ele.rochevron_right
Forum Ele.rochevron_right