Somnul de calitate: cum sa iti ajuti creierul sa se odihneasca dupa un program regulat

Somnul de calitate: cum sa iti ajuti creierul sa se odihneasca dupa un program regulat
  calendar_month        
Somnul de calitate este esential pentru toate functiile organismului tau. Nu poti avea parte de el decat urmand un program regulat de odihna, menit sa ajute creierul in stabilirea unui ritm natural de refacere. Vara, noptile mai scurte si multele activitati in care ai tendinta sa te implici iti pot da peste cap orarul normal de somn.

Iata cum recapeti.


Adormi foarte greu, iar dimineata treci prin clipe de calvar pentru a scapa de somnolenta coplesitoare? Inseamna ca somnul tau nu mai este unul de calitate. Cel mai probabil, corpul tau nu mai produce melatonina in mod natural, acel hormon care induce starea de somn.

Motivele pot fi diverse, de la un program zilnic haotic, pana la o alimentatie incorecta si conditii neprielnice de odihna. Ajuta-ti creierul sa se odihneasca dupa un program regulat si te vei trezi din nou dimineata cu zambetul pe buze!

1. Glicemia aduce insomnia

Te-ai gandit vreodata ca oscilatiile glicemiei din sange pot sta in spatele insomniei tale? Oamenii sufera deseori tulburari ale ciclului de somn din aceasta cauza, fara sa stie ce se intampla cu adevarat in corpul lor.

Mananca in special alimente cat mai putin procesate, precum fructele si legumele, pentru ca ele te ajuta sa mentii echilibrul optim al glicemiei in sange. Produsele rafinate si ultra-procesate iti dau peste cap acest echilibru.

In pricipiu, nu manca nimic cu 12 ore inainte de ora la care planuiesti sa te trezestu. Altfel, energia furnizata de hrana inainte de culcare dezorienteaza organismul, care crede ca urmeaza sa depui efort. In plus, digestia ingreunata iti va afecta somnul, asa ca este ideal sa stingi lumina cu stomacul "usor".

2. Relaxeaza-te

Este trecut de miezul noptii, ai stat cu nasul in actele de la serviciu si acum ai pretentia sa adormi ca un bebelus. Gresit. Efortul intelectual si stresul stimuleaza productia de cortizol (hormonului stresului), ceea ce inseamna ca starea de liniste necesara unui somn placut iese din discutie. Te vei chinui sa adormi si te vei trezi mai obosita decat erai.

Cu minimum 1 ora inainte de culcare, incearca sa te relaxezi cu o baie fierbinte, o carte buna, o sedinta de yoga, un masaj de la iubitul tau etc. Lasa activitatile obositoare pentru a doua zi, cand vrei avea un randament superior.

3. Fa-ti un program de somn

Chiar daca suna militareste, un program fix de somn este o reala binecuvantare. Creierul tau are nevoie de rutina pentru a functiona la cote maxime, iar daca il derutezi cu ore diferite de odihna, mecanismul lui nu poate sa fie decat unul dezordonat.

Chiar si in weekend, incearca sa nu dormi mai mult de o ora fata de ora desteptarii din timpul saptamanii. In plus, nu dormi niciodata mai putin de 7 ore, altfel functiile cerebrale nu vor avea timp sa se refaca peste noapte.

5. Inconjoara-te de liniste

Inchide orice sursa de lumina si zgomot. Stimulii externi iti excita creierul, chiar daca tu nu realizezi influenta. Dormi intr-o camera intunecata, aerisita si linistita. Dimineata, trage draperiile si priveste soarele "drept in ochi": te vei energiza instant.

6. Sfideaza insomnia

Nu poti sa adormi intr-o seara? Nu sta in pat mai mult de 15 minute daca Mos Ene intarzie sa te viziteze. Ridica-te si fa ceva care sa nu te stimuleze puternic, precum spalatul vaselor, cititul sau (mai eficient!) rezolvatul unei probleme de matematica. In 10 minute, vei tanji dupa o noapte de somn ca la carte.



Tu cum reusesti sa iti mentii un program de somn regulat, de calitate?

Autor: Adelina Dobrin

Recomandari

Newsletter Ele.ro

Femeile
  • person

    "nu renunta la visele tale"

Blog Ele.rochevron_right
Forum Ele.rochevron_right