Vitamina D, esentiala in sezonul rece

Vitamina D, esentiala in sezonul rece
  calendar_month        
Vitamina D este unul dintre nutrientii importanti pentru sanatatea organismului uman.

Nivelurile scazute de vitamina D care se inregistreaza in sezonul rece este in stransa legatura cu numeroase afectiuni, de la raceli, pana la probleme cardiace, diabet, scleroza multipla sau cancer.

Cat de importanta este vitamina D

Vitamina D stimuleaza fertilitatea atat la femeie, cat si la barbati. Ajuta la absorbtia calciului, vital pentru oase sanatoase, si joaca un rol esential pentru sistemul imunitar. De asemenea, vitamina D reduce inflamatiile din organism.

Inflamatiile cronice favorizeaza aparitia afectiunilor cardiovasculare si a cancerului. Specialistii recomanda copiilor, femeilor insarcinate si persoanelor de peste 65 de ani sa ia suplimente de vitamina D.

Nivelul scazut de vitamina D din organism favorizeaza aparitia osteoporozei. Deficienta de vitamina D este insa responsabila si pentru alte afectiuni, prinre care si diabet si cancer.

Surse de vitamina D

Lumina soarelui ofera organismului peste 90% din necesarul de vitamina D. Atunci cand caldura si razele ultraviolete ajung la piele, este stimulata si productia de vitamina D. Aceasta vitamina poate fi insa procurata si din surse alimentare.

Principalele surse de vitamina D sunt ficatul si pestele, in special pestele gras. Ouale contine cantitati mici de vitamina D. De asemenea, vitamina D se mai gaseste si in cerealele integrale, lactate sau sucuri naturale.

Vitamina D este insa greu de procurat doar prin intermediul alimentatie, care asigura doar 20% din necesarul zilnic.

Cat de mult trebuie sa petrecem in aer liber

In sezonul rece, majoritatea persoanelor sufera de deficienta de vitamina D. Zilele scurte si intunecate, dar si temperaturile joase ne impiedica sa petrecem mult timp in aer liber.

Scleroza multipla este mult mai frecventa printre persoanele care se expun foarte putin luminii soarelui. Pentru a beneficia de cantitatea adecvata de vitamina D este recomandat sa petreci 10 - 15 minute pe zi, in timpul verii, intre orele 11 - 15, atunci cand soarele este foarte fierbinte.

Aceasta expunere nu este un risc pentru cancerul de piele, atata timp cand petreci foarte putin timp si eviti arsurile solare. Cantitate de vitamina D produsa depinde de cat de multa piele este expusa razelor soarelui.

Factori de risc pentru deficienta de vitamina D

Printre factorii de risc se numara: varsta: persoanele de peste 60 de ani produc mai putina vitamina D pielea inchisa la culoare obezitatea.

Simptome ale deficientei de vitamina D: dureri de oase slabiciune musculara mers leganat.

Suplimenteaza consumul de vitamina D

In sezonul rece, pentru a evita imbolnavirile este indicat sa suplimentezi consumul de vitamina D. Vitamina D este o vitamina solubila in grasime, astfel ca trebuie consumata numai in prezenta unei grasimi.

Cel mai indicat este sa iei suplimente de vitamina D si ulei de peste. Uleiul de peste este bogat in acizi grasi omega 3 care protejeaza inima si previn afectiunile cardiovasculare.

Autor: Mihaela Rotaru

Recomandari