Alimentatia vegetariana - cat de sanatoasa este?

Alimentatia vegetariana - cat de sanatoasa este?
  calendar_month        
Am multi prieteni care sunt vegetarieni. Unii doar pe jumatate, fiindca consuma peste, insa doar peste si nu alt soi de carne sau produse animale. Altii vegetarieni din cap pana in picioare.

Acum ceva timp i-am antrenat intr-o discutie privind alimentatia vegetariana. Cu plusuri si minusuri, cu beneficii si riscuri pentru sanatate. Si cu aceasta ocazie am aflat si eu mai multe despre acest "stil de viata".

Vegetarienii nu mananca carne, peste, oua,produse lactate si orice derivat de origine animala, inclusiv mierea. Oamenii aleg sa devina vegetarieni din motive de sanatate, nutritie "mai sanatoasa" sau considerente religioase, asemanatoare postului crestinesc.

Asa cum aparatorii drepturilor animalelor aleg sa nu poarte blanuri sau haine de piele, asa si multi vegetarieni aleg sa nu consume produse de origine animala.

Insa organismul uman are nevoie de o alimentatie echilibrata, bogata in toti nutrientii necesari unei vieti sanatoase.

Cum se impaca aceasta cu alimentatia vegetariana?

Cheia alimentatiei vegetariene o reprezinta variatia. Variatie in legume, fructe, cereale, oleaginoase, seminte.

Insa o problema ramane aparent nerezolvata. Procentul de proteine absolut obligatoriu unei nutritii santoase, proteine obtinute in mod normal din carne. Insa toate alimentele, cu cateva exceptii, contin proteine. In cantitati mult mai mici decat cele continute de carne, evident.

Rolul proteinelor in organism este urias. Ele formeaza si cresc celulele si tesuturile tinere si refac pe cele uzate, inlesnesc unele reactii in organism, prin unirea lor cu o parte din enzime, sau sunt folosite ca surse de energie, dupa epuizarea resurselor energetice.

Astfel ca o dieta vegetariana echilibrata are alimentele ei, furnizoare de proteine, cum ar fi: leguminoasele uscate (boabele de linte, fasole, soia, mazare), cereale, tofu (constituie un substitut eficient pentru carnea de pasare si peste si poate fi folosit cu incredere in orice reteta), nuci si alune.

Alimentatia vegetariana de asemenea este slaba in grasimi, se spune. Acest fapt duce la miscorarea riscurilor de boli cardiovasculare, cancer. Iar grasimile consumate de vegetarieni, obtinute din nuci, alune, lapte de soia, avocado sau nuca de cocos sunt lipsite de colesterol.

Insa o vitamina nu poate fi obtinuta din mancarea vegetariana: vitamina D. Astfel ca daca te alimentezi vegetarian trebuie sa iei suplimente cu vitamina D si sa pretreci foarte mult timp afara, sub razele soarelui.

Asadar, se poate.

Insa eu stau totusi si ma gandesc. Oare cine nu pofteste macar o data in viata la un pui la rotisor?

Recomandari

Newsletter Ele.ro

Departe dar totusi una langa alta
  • person

    "maine sa iubeasca cel ce n-a iubit niciodata si cel care a iubit sa iubeasca maine...."

Blog Ele.rochevron_right
Forum Ele.rochevron_right