10 trucuri contra adormitului la volan

10 trucuri contra adormitului la volan
  calendar_month        
Cine n-a dormitat niciodata la volan? Iata 10 trucuri eficace, sa nu te mai lasi surprinsa!

1. Fereste-te de unele alimente!

Anumite alimente contin melatonina, un hormon implicat in procesul somnului, si triptofan, un aminoacid care favorizeaza somnolenta. Ele sunt alimentele bogate in amidon (paste, orez, cartofi, paine). Si zaharurile rapide favorizeaza somnul (mierea, bomboanele, dulciurile).

Cresterea nivelului de glucoza in sange incita organismul sa produca serotonina, un hormon cu proprietati sedative.

Sfat: adopta o alimentatie mai digesta, bogata in vitamine, si evita alcoolul. In schimb, poti sa bei o cafea la sfarsitul mesei.

2. Atentie la muzica!

Ascultatul radioului sau a unei muzici lente oboseste creierul. Cu cat esti mai obosita, cu atat perceptiile tale scad si sunetele devin astfel si mai monotone, marind riscul sa adormi. Sfat: alege o muzica ritmata sau o emisiune de radio care chiar te intereseaza.

3. Controleaza-ti medicamentele!

Anumite medicamente favorizeaza somnul. Acesta este cazul psihotropelor si benzodiazepinelor, dar si al medicamentelor anti-durere. Sfat: vorbeste cu medicul inainte de a pleca la drum.

4. Ridica piciorul!

51998.jpg

Viteza mareste numarul de informatii pe care trebuie sa le proceseze creierul, astfel incat creierul oboseste si isi micsoreaza eficienta. Numarul de semnale care soseste la creier este atat de mare si de rapid incat acesta nu mai reuseste sa distinga frecventele care le separa. Creierul le interpreteaza deci ca pe un semnal unic si liniar, care declanseaza procesul somnului.

Sfat: fii vigilenta mai ales pe autostrada. Monotonia de aici favorizeaza somnolenta. Incetineste si evita sa fixezi axul autostrazii. Daca picotesti si iti simti pleoapele grele, fa o pauza!

5. Evita anumite intervale orare

Atentie la orele de risc: intre 2 si 5 dimineata si 13-16, organismul este fiziologic in pauza. Da, suntem programati genetic pentru siesta si somn. Sfat: evita sa conduci la ora la care dormi de obicei!

6. Fereste-te de masurile ineficace!

Condusul cu fereastra deschisa, cantatul, muzica mai tare... Aceste masuri par eficace, insa ele trezesc organismul doar pe moment. Odata trecuta alerta, oboseala si somnolenta isi reiau locul. Sfat: opreste-te la primele semne de somnolenta.

7. Fa-ti plinul de somn inainte sa pleci!

Riscul de somnolenta la volan depinde de calitatea somnului de dinainte. Daca ai probleme de somn (insomnii), ai mare grija! Ai sanse foarte mari sa adormi la volan! Sapte nopti consecutive scurtate cu 2 ore echivaleaza cu o noapte alba. Si 17 ore de veghe corespund cu 0.5 mg de alcool in sange.

Sfat: daca atunci cand te trezesti te simti mai obosita decat inainte de culcare, mergi la medic, poti suferi de o boala a somnului. In acest caz, nu este recomandat sa conduci.

8. Limiteaza oboseala la volan!

76773.jpg


O temperatura mai mare de 23oC favorizeaza adormirea. Organsimul isi reduce activitatea pentru a nu mai produce caldura, si adorme incetul cu incetul. Da drumul la climatizare, deschide un pic feresterele deca e necesar. Adopta o pozitie confortabila reglandu-ti inclinatia scaunului, astfel incat sa nu te doara spatele sau umerii.



O pozitie inconfortabila te oboseste inutil. Sfat: obisnuieste-te sa tii ambele maini pe volan. Acest lucru iti echilibreaza automat pozitia si te obliga sa ramai vigilenta.

9. Identifica primele semne!

Simptomele adormirii le cunosti cu siguranta: pleoape grele, nevoia frecventa de a schimba pozitia, cascat, dureri de ceafa, dureri de spate sau dificultate de concentrare.

Scaderea vigilentei se manifesta si prin dificultati in mentinerea vitezei sau a traiectoriei constante, sau prin scaderea atentiei la semnele din trafic.

10. Fa o pauza la 2 ore!

Cu cat traseul este mai lung, cu atat se acumuleaza mai multa oboseala. Nu ezita sa maresti frecventa pauzelor. Daca simti ca adormi in timpul uneia dintre pauze, culca-te cateva minute. alta solutie: misca-te, mergi, intinde-te ca sa-ti trezesti organismul. Stimularea muschilor relanseaza procesul de trezire.

Sfat: bea cafea sau bauturi cu cafeina. Aceasta este singura substanta cu efect stimulator dovedit stiintific.

Recomandari

Newsletter Ele.ro

O viata nevisata
  • person

    "o zi superba￯ a￯ncepe a￯ntotdeauna cu dumnezeu!"

Blog Ele.rochevron_right
Forum Ele.rochevron_right
Pantofi dama Lylama Roz
Shop Ele.rochevron_right