Cum afecteaza lumina sanatatea

Cum afecteaza lumina sanatatea
  calendar_month        
Lumina de acasa sau de la locul de munca te poate ajuta sa te simti mai bine si are un impact major asupra sanatatii tale.

Expunerea la anumite tipuri de lumina electrica inainte de culcare sau in timpul noptii mareste riscul de diabet, hipertensiune si chiar cancer.

De ce este lumina importanta?

Organismul uman are nevoie de o cantitate importanta de lumina, la intensitatea corecta si la timpul potrivit al zilei, pentru a putea functiona corect.

Lumina de dimineata ne ajuta sa ne trezim si sa fim energici, in timp ce lumina difuza de seara ne pregateste pentru somn.

Expunerea la lumina este esentiala pentru sanatatea si starea noastra de bine. Aceasta ne confera energie, imbunatateste starea psihica, productivitatea si somnul.

De cata lumina avem nevoie?

Cantitatea de lumina de care avem nevoie depinde de timpul zilei si de activitatile pe care trebuie sa le indeplinim.

In timpul zilei avem nevoie de foarte multa lumina pentru a duce la bun sfarsit sarcinile de la scoala sau de la serviciu. Spre seara si in timpul noptii, trebuie sa ne simtim mai relaxati si pregatiti pentru un somn odihnitor.

Pentru a avea un somn odihnitor, trebuie sa stingem toate luminile din casa, chiar si cele de veghe. Organismul nostru are nevoie de intuneric pentru a se odihni. Daca inainte de somn stai in incaperi luminoase, organismul va fi in permanenta alerta si nu va sti ca este ora de somn.

Prea multa lumina artificiala

Lumina artificiala din timpul noptii scade nivelul de melatonina, un hormon al somnului care este produsa de glanda pineala a creierului. Acest hormon este vital pentru sanatatea organismului uman deoarece controleaza ritmul circadian.

Atunci cand productia de melatonina este afectata si functiile mentale si fiziologice sunt afectate. Acest fenomen are un impact major asupra capacitatii de a adormi si gandi. De asemenea sunt afectate si procesele hormonale, tensiunea arteriala si nivelul de zahar din sange.

Odihna insuficienta poate duce la numeroase complicatii, precum diabet sau depresie.

In timpul iernii avem nevoie de neoane?

In timpul iernii expunerea la lumina este din ce in ce mai dificila, pe masura ce zilele devin tot mai scurte. Acum ai insa nevoie de terapia cu lumina, care poate fi realizata si prin folosirea de neoane.

Acestea trebuie insa folosite in special dimineata pentru a ne oferi energia pentru intreaga zi. Evita sa le folosesti seara, deoarece pot afecta calitatea somnului.

Sunt neoanele sigure?

Atunci cand sunt achizitionate de la producatori de incredere, neoanele sunt sigure. Este insa indicat sa cumperi numai produse certificate. Efectele secundare ale expunerii indelungate la lumina produsa de neoane sunt destul de rare.

Printre acestea se numara durerile de cap, greata si starea de agitatie. Unele persoane pot suferi si de insomnie. Aceste simptome neplacute pot fi insa evitate prin stingerea acestor lumini.

Neoanele trebuie folosite de persoanele care lucreaza in birouri cu putina lumina naturala, care se simt obosite la locul de munca sau care sufera de depresii sezoniere.

Autor: Mihaela Rotaru

Recomandari